ΔΝΤ: Πρέπει η Ε.Ε. να δώσει τα επιπλέον 5,6 δισ. ευρώ έως τo 2016
Της Δήμητρας Καδδά
Έντονη πίεση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για μέτρα μείωσης του χρέους ασκεί το ΔΝΤ στην έκθεσή του για το ελληνικό μνημόνιο. Ζητά να δώσει το ποσό που δεσμεύτηκε στο τέλος του 2012 που το υπολογίζει σε 5,6 δισ. ευρώ έως το 2016.
Καθιστά σαφές ότι τον Σεπτέμβριο, που έχει προγραμματιστεί η επόμενη αξιολόγηση, θα θέσει το ζήτημα χρέους και της 12μηνης επάρκειας χρηματοδότησης για να… προχωρήσει στην αξιολόγηση. Συνδέει τη βιωσιμότητα του χρέους (στο 124% έως το 2020) με την εφαρμογή των δεσμεύσεων της Ε.Ε. τις οποίες ποσοτικοποιεί σε μέτρα ανακούφισης του χρέους σε μέτρα ύψους 4% του ΑΕΠ που θα αποφασιστούν το 2014-2015. Επιπρόσθετα, αναφέρει κοινοτική δέσμευση για μείωση του χρέους κάτω από το 110% του ΑΕΠ το 2022, αν κριθεί αναγκαίο και υπό τον όρο ότι η Ελλάδα εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της.
Παράλληλα, προαναγγέλλει 5 θέματα που θα «ανοίξει» το Σεπτέμβριο: πέραν του χρέους, θα «ξεκλειδώσει» το ζήτημα ΑΕΠ, θα επαναϋπολογίσει τα μέτρα 2013-2014, θα ζητήσει να κλείσει το «κενό» των 4,3 δισ. ευρώ των επόμενων ετών και θα θέσει θέμα αλλαγών στην δομή του ΤΑΙΠΕΔ.
Το ΔΝΤ καταγράφει επίσης τους 4 κινδύνους που ελλοχεύουν για το πρόγραμμα προσαρμογής, ένα χρηματοδοτικό κενό 10,9 δισ. ευρώ και ένα δημοσιονομικό 4,3 δισ. ευρώ. Υπολογίζει μείωση μισθών 20% και ανεργία φέτος στο 27%.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση μέσω επιστολών παραδέχεται ότι η κινητικότητα οδηγεί και σε απολύσεις. Επίσης γίνεται λόγος για κατεστημένα συμφέροντα και για πολιτικούς κινδύνους και δίδεται υπόσχεση λήψης όλων των αναγκαίων μέτρων.
Το ΔΝΤ εκτιμά στην αξιολόγηση του ότι «λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος των ελλειμμάτων μόλις πριν από τρία χρόνια, το μηδενικό πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο θα είναι ένα εντυπωσιακό επίτευγμα. Παρ ΄όλ’ αυτά, εξακολουθούν να υπάρχουν αισθητές ελλείψεις μεταρρύθμισης στη δημόσια διοίκηση, τα έσοδα και τις ιδιωτικοποιήσεις». Καταγράφει από την αρχή του προγράμματος βελτίωση του κυκλικά προσαρμοσμένου πρωτογενούς ισοζυγίου πάνω από 15% του ΑΕΠ, λέγοντας ότι είναι «ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα».
Επισημαίνει επίσης ότι το κόστος προσαρμογής ήταν «πολύ υψηλό» με την οικονομία στο έκτο έτος της ύφεσης, το ΑΕΠ να έχει μειωθεί σχεδόν κατά 25% το ποσοστό ανεργίας είναι περίπου 27% και την ανεργία των νέων να υπερβαίνει το 57%.
Σύμφωνα με το Διεθνή Οργανισμό, από εδώ και πέρα η προσαρμογή πρέπει να γίνει από τις μεταρρυθμίσεις όπου καταγράφονται μεγάλες καθυστερήσεις στις οποίες αποδίδεται και το υψηλό κόστος προσαρμογής. Το δύσκολο έργο, λέει το ΔΝΤ, είναι πλέον η επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων ούτως ώστε να «ξεκλειδώσει» η ανάπτυξη, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να περιοριστεί κατ’επέκτασιν το κόστος περαιτέρω προσαρμογής.
Οι νέοι κίνδυνοι του 2013Για το 2013 φωτογραφίζει ως βασικούς κινδύνους την καθυστέρηση είσπραξης του χαρατσιού μέσω της ΔΕΗ, τις υπερβάσεις στις δαπάνες για την υγεία, ενώ από το 2014 πρόσθεσε στους κινδύνους αποκλίσεων την μη επιβολή του τέλους σε ελεύθερους επαγγελματίες και τη διατήρηση του μισθολογίου των στρατιωτικών. Επισημαίνει με νόημα ότι «Τα κενά που έχουν εντοπιστεί, έχουν κλείσει με πρόσθετα μέτρα, αλλά αυτά θα πρέπει να επανεκτιμηθούν στο πλαίσιο του προϋπολογισμού του 2014 κατά τη διάρκεια της επόμενης αναθεώρησης». Ασκεί πολύ μεγάλη κριτική για τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό αλλά και για τις καθυστερήσεις στην πληρωμή οφειλών προς ιδιώτες.
Επίσης αναφέρει ότι οι υπάλληλοι στο δημόσιο αυξάνονται και μέσα από τα προγράμματα επιδοτούμενης πρόσληψης από το ΕΣΠΑ και έτσι επιβραδύνει τη διαδικασία μείωσης των υπαλλήλων.
Κίνδυνος «τρύπας» από τις μεταρρυθμίσεις δημόσιο
«Επί του παρόντος, δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι τα οφέλη (από τις παρεμβάσεις για τη μείωση του δημοσίου) θα φέρουν έσοδα της τάξης του 0,4% του ΑΕΠ το 2014 (και 1,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2016)» αναφέρει το ΔΝΤ.
Κίνδυνο για αποκλίσεις στα έσοδα βλέπει και από το σχέδιο ενίσχυσης της καταπολέμησης ξεπλύματος χρήματος καθώς η συνεισφορά «εκ μέρους των τραπεζών εξακολουθεί να είναι χαμηλή, και οι πληροφορίες δεν φαίνεται ακόμη χρησιμοποιούνται επαρκώς από τη διοίκηση» .
Οι 4 κίνδυνοι για το πρόγραμμα
Σύμφωνα με το ΔΝΤ οι κίνδυνοι εφαρμογής του μνημονίου είναι υψηλοί, και συνδέονται κυρίως με τις αποκλίσεις στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, τα τρωτά σημεία του προϋπολογισμού, καθώς και με την επαπειλούμενη πολιτική αστάθεια.
«Ο κίνδυνος πολιτικής αστάθειας παραμένει οξύς, ιδίως υπό το πρίσμα της υψηλής ανεργίας και της συνεχούς κοινωνικής αναστάτωσης», επισημαίνεται στην έκθεση. Περαιτέρω φιλόδοξη δημοσιονομική προσαρμογή «είναι αναγκαία γεγονός που αυξάνει την πιθανότητα κοινωνικής αναστάτωσης και πολιτικής αντίστασης».
Το ΔΝΤ προειδοποιεί και για έναν τέταρτο εξωτερικό κίνδυνο: τις χαμηλές οικονομικές επιδόσεις στη ζώνη του ευρώ που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά εξαγωγές και ανάπτυξη.
Συμπυκνώνουν τις δόσεις του τέλους μέσω ΔΕΗ
Το ΔΝΤ αναφέρει ότι για να κλείσει η τρύπα του 2013 η κυβέρνηση έφερε μπροστά το χαράτσι μέσω ΔΕΗ. Επίσης δεσμεύτηκε για αυστηρότερες προϋποθέσεις κάλυψης σε ιατρικές δαπάνες.
Ενδεχόμενο ρευστοποίησης για ΔΕΚΟ
«Μια συνολική εκτίμηση των ιδιωτικοποιήσεων θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της πέμπτης αναθεώρησης (Σεπτεμβρίου), συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης εάν τυχόν χρειάζονται αλλαγές στη δομή και τη διακυβέρνηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων» αναφέρει το ΔΝΤ.
Προσθέτει ότι «η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει την αναδιάρθρωση ή την εκκαθάριση των τριών ζημιογόνων επιχειρήσεων, η οποία θα έχει ολοκληρωθεί έως στο τέλος του έτους».
Ολοκλήρωση της επόμενης αξιολόγησης στις 29 Σεπτεμβρίου
«Η πέμπτη αναθεώρηση έχει προγραμματιστεί να λάβει χώρα την ή μετά την 29η Σεπτεμβρίου του 2013» και θα «παρέχει μια ευκαιρία να επανεξεταστεί το πρόγραμμα υπό το πρίσμα τυχόν βραχυπρόθεσμων εξελίξεων πριν το τέλος Σεπτεμβρίου» λέει το ΔΝΤ.
Θέματα που θα καλυφθούν στην επικείμενη αναθεώρηση περιλαμβάνουν:
• να επανεξεταστεί το μακροοικονομικό πλαίσιο, ιδίως οι προοπτικές ανάπτυξης ώστε να ληφθεί υπόψη η πρόοδος στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
• ο προϋπολογισμός του 2014 και το μεσοπρόθεσμο 2014-17 ΜΠΔΣ με τον προσδιορισμό των νέων μέτρων
• Η εφαρμογή ενός νέου φόρου ακίνητης περιουσίας (σημ. διατηρούνται οι ενστάσεις για την εφαρμογή του από 1/1/2014).
• Η αξιολόγηση της προόδου ιδιωτικοποιήσεων και η πιθανή ανάγκη για αλλαγές των δομών για την αντιμετώπιση των επαναλαμβανόμενων καθυστερήσεων.
• Η αξιολόγηση της προόδου στη συλλογή εσόδων
• Η εξασφάλιση επαρκούς χρηματοδότησης τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 2014. Το ΔΝΤ ζητά την εκ των προτέρων διασφάλιση πρόσθετης χρηματοδότησης, η οποία να προσδιοριστεί τη στιγμή της πέμπτης αναθεώρησης το Σεπτέμβριο.Σημειώνεται ότι βάσει καταστατικού το ΔΝΤ αν δεν έχει διασφαλίσεις για 12μηνη επάρκεια χρηματοδότησης, απαγορεύεται να αποδεσμεύσει τη δόση.
«Σε αυτό το πλαίσιο, η δέσμευση του Eurogroup τον Νοέμβριο του 2012 για την παροχή επαρκούς στήριξης προς την Ελλάδα κατά τη διάρκεια του προγράμματος και πέρα, υπό την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα συμμορφώνεται πλήρως με το πρόγραμμα, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Ως εκ τούτου, η ικανότητα να επιστρέψει το Ταμείο εξαρτάται επίσης από την ικανότητα των αρχών να εφαρμόσουν πλήρως ένα φιλόδοξο πρόγραμμα».
Δημοσιονομικό κενό 4,3 δισ. ευρώ έως το 2017
Το ΔΝΤ «κλείνει» μεν για να εγκριθεί η δόση, αλλά προσωρινά δε, (έως τον Σεπτέμβριο όταν δηλώνει εκ των προτέρων ότι θα τα ανοίξει εκ νέου με νέα καταγραφή των μέτρων για το 2014) το ζήτημα «δημοσιονομικό κενό» για το 2013-2014. Μάλιστα υπολογίζει ότι μετά την μεταφορά μέτρων και τη λήψη νέων φέτος, τα μέτρα του 2013 υπερκαλύπτονται και τα 100 εκατ. ευρώ, ωστόσο αντισταθμίζονται από 100 εκατ. ευρώ που «λείπουν» από το 2014.
Το 2015 όμως υπολογίζει «κενό» το οποίο θα διευκρινιστεί επίσης τον Σεπτέμβριο ύψους 3,4 δισ. ευρώ. Το ποσό των αδιευκρίνιστων μέτρων αυξάνεται σε 4,1 δισ. ευρώ το 2016 και σε 4,3 δισ. ευρώ το 2017
Ιδιωτικοποιήσεις: 1,6 δισ. ευρώ φέτος αλλά 3,5 δισ. ευρώ το 2014
Έναν υπέρογκο στόχο για 3,5 δισ. ευρώ αποκρατικοποιήσεων προβλέπει το ΔΝΤ για το 2014, ως «αντιστάθμισμα» των πολύ χαμηλών επιδόσεων (1,6 δισ. ευρώ) που αναμένονται για φέτος. Υπολογίζει ότι το 2015 θα έρθουν 2 δισ. ευρώ και 2,2 δισ. ευρώ το 2016. Έως τον Σεπτέμβριο περιμένει από την κυβέρνηση επίσης, να φέρει έσοδα από αποκρατικοποιήσεις 900 εκατ. ευρώ.
Μείωση μισθών 20%, ανεργία στο 27%
Το ΔΝΤ καταγράφει μείωση μισθών 20% για την περίοδο 2012 - 2014 και ανεργία στο 27% φέτος με αποκλιμάκωση έως το 16,3% το 2018. Υπολογίζει την ύφεση στο 4,2% φέτος με ανάκαμψη 0,6% το 2014, η οποία θα κορυφωθεί στο 3,7% το 2016 για να αρχίσει να επιβραδύνεται μετά στο 3,5% και στο 3,3% το 2018.
Η πιστωτική επέκταση θα ξεκινήσει αναιμικά από το 2016 σε ποσοστό 0,6% και θα επιταχυνθεί στο 5,3% το 2017. Το έλλειμμα κινείται εντός των στόχων με μηδενισμό σε πρωτογενή βάση φέτος.
Τα νέα ορόσημα του μνημονίου
Για να διατηρηθεί η χρηματοπιστωτική σταθερότητα, έως τα τέλη Σεπτεμβρίου του 2013, οι τράπεζες πρέπει να αναθεωρήσουν τα σχέδια αναδιάρθρωσης και να τα υποβάλουν προς επικύρωση στην Κομισιόν.
Για να διασφαλιστεί η δημοσιονομική βιωσιμότητα θα πρέπει: i) να υιοθετηθεί το νέο καθεστώς φορολογίας ακινήτων έως τα τέλη Σεπτεμβρίου ii) να εφαρμοστεί ο κώδικας φορολογικών διαδικασιών έως τα τέλη Οκτωβρίου και iii) να τεθούν στόχοι για την απόδοση της κυβέρνησης στη συλλογή εσόδων.
Ζητά συνδρομή της ΕΕ για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα χρέους
Το ΔΝΤ υπολογίζει χρηματοδοτικό κενό 10,9 δισ. ευρώ (4,4 δισ. ευρώ το 2015 και ακόμη 6,5 δισ. ευρώ το 2016). Το ΔΝΤ κρίνει ότι η Ελλάδα εκπληρώνει τα 3 κριτήρια βιωσιμότητας χρέους αλλά και αποδοχής της χρηματοδότησης. Επισημαίνεται από το ΔΝΤ ότι «τα μέτρα μείωσης που αποφασίστηκαν από το Eurogroup, το Δεκέμβριο έχουν σε γενικές γραμμές υλοποιηθεί», αναφερόμενο μεταξύ άλλων στην μείωση των τόκων και τα κέρδη Κεντρικών Τραπεζών που πρέπει να επιστραφούν.
Προσθέτει ωστόσο με ποσοτικοποιημένα στοιχεία ότι «το Eurogroup συμφώνησε να παράσχει περαιτέρω χρηματοδότηση περίπου 4 δισ. ευρώ έως το 2014 και 5,6 δισ. μέχρι το 2016».
Στην έκθεση βιωσιμότητας χρέους αναφέρεται επίσης ότι «το τρέχον πρόγραμμα μπορεί να θέσει το χρέος στην Ελλάδα σε μια βιώσιμη πορεία, αλλά ότι σημαντικοί κίνδυνοι παραμένουν, κυρίως λόγω της σημαντικής και παρατεταμένης προσαρμογής που απαιτείται στην Ελλάδα». Θεωρεί δύσκολο η Ελλάδα «να διατηρήσει ένα πρωτογενές πλεόνασμα 4% σε μακροπρόθεσμη βάση». Ένας άλλος κίνδυνος είναι οι αποκρατικοποιήσεις. «Συνεχίζουμε να υποθέτουμε ότι οι αρχές μπορεί να συγκεντρώσουν περίπου 22 δισεκατομμύρια ευρώ από την πώληση περιουσιακών στοιχείων μέχρι το 2020», αναφέρει το ΔΝΤ, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θεωρεί το στόχο αυτό υπερφιλόδοξο. Πάντως αφήνει κι ένα περιθώριο για θετικές εξελίξεις, αναφέροντας ότι «η αγοραία αξία ορισμένων από τα περιουσιακά στοιχεία αυξήθηκε με την ανάκαμψη των τιμών των μετοχών».
Αναφέρει ότι «υπάρχει μια μεγάλη πιθανότητα το δημόσιο χρέος της Ελλάδας να είναι βιώσιμο μεσοπρόθεσμα» αλλά η βιωσιμότητα αυτή «υπόκεινται σε σημαντικούς κινδύνους. Στο άμεσο μέλλον το χρέος θα παραμείνει πολύ υψηλό, προκαλώντας αβεβαιότητες που καθιστούν δύσκολη την κατηγορηματική επιβεβαίωση ότι το χρέος είναι βιώσιμο» Για την πρόσβαση στις αγορές αναφέρει ότι υπάρχουν «Προοπτικές για την πρόσβαση στην αγορά η οποία εξαρτάται από την επιτυχή εφαρμογή του προγράμματος και την επαρκή χρηματοδότηση» των Ευρωπαίων εταίρων. Ζητά να αποφύγει η Ελλάδα μεγάλες εκδόσεις ομολόγων και «να επωφεληθεί της επίσημης χρηματοδότησης που τα κράτη-μέλη της ευρωζώνης έχουν δεσμευτεί να παρέχουν».
Δέσμευση για απολύσεις μέσω κινητικότητας από τον πρωθυπουργό
Στο υπογεγραμμένο και από τον πρωθυπουργό γράμμα προς την κα Κριστίν Λαγκάρντ, το οποίο συνοδεύει τα κείμενα του μνημονίου, ειδική αναφορά γίνεται στο νέο κριτήριο για αποχωρήσεις μέσω κινητικότητας.
Αναφέρει ότι «έχουμε αναθεωρήσει τους στόχους για τις υποχρεωτικές εξόδους και νεοεισερχόμενους στο σύστημα κινητικότητας» και ότι έχει καθιερωθεί μία αναλογία για τους εργαζόμενους στο πρόγραμμα κινητικότητας που θα βγουν» από το δημόσιο. Μάλιστα ανάλογη αναφορά γίνεται και στην επιστολή του εκπροσώπου στο ΔΝΤ Θ. Κατσάμπα αλλά και στο κείμενο του ΔΝΤ.
Στην ίδια επιστολή του Πρωθυπουργού η κυβέρνηση δεσμεύεται:
• Να λάβει διορθωτικά μέτρα και επίσης να παραμείνει προσηλωμένη σε μια σταθερή εφαρμογή του φιλόδοξου προγράμματος μεταρρυθμίσεων που βρίσκεται μπροστά.
• Για την Eurobank να πραγματοποιηθεί τον Μάρτιο του 2014, είσοδος με «σημαντική συμμετοχή στο κεφάλαιο ιδιώτη ξένου στρατηγικού επενδυτή».
• Για το χρηματοδοτικό κενό αναφέρεται ότι «Το πρόγραμμα έχει χρηματοδοτηθεί πλήρως για τους επόμενους δώδεκα μήνες» και αναφέρεται στις δεσμεύσεις της ευρωζώνης «να παράσχουν επαρκή υποστήριξη κατά τη διάρκεια του προγράμματος».
• Στην επιστολή αναφέρεται και ότι αναθεωρήθηκαν οι στόχοι για έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις το 2013
Η επιστολή καταλήγει λέγοντας ότι «Είμαστε έτοιμοι να λάβουμε τα μέτρα που μπορεί να κριθούν κατάλληλα» και αν χρειαστεί «θα προβούμε σε διαβουλεύσεις με το Ταμείο για την υιοθέτηση των εν λόγω δράσεων».
Αρνητική για τον ΦΠΑ η θέση του γραφείου του ΔΝΤ στην Αθήνα
Στην δήλωση του εκπροσώπου του προσωπικού για την Ελλάδα του ΔΝΤ που συνοδεύει την έκθεση, αναφέρεται ότι στην τιμολόγηση υδάτων δόθηκε παράταση έως το τέλος Αυγούστου. Επισημαίνεται ότι όλοι εκτός από έναν δείκτη απόδοσης στην φορολογική διοίκηση για το τέλος Ιουνίου χάθηκαν.
Κριτική ασκείται για τον ΦΠΑ στην εστίαση. Η δημοσιονομική επίπτωση υπολογίζεται σε € 130 εκατ. περίπου, ποσό που θα αντισταθμιστεί από τη μείωση των στρατιωτικών δαπανών κατά € 100 εκατ. ευρώ και άλλα μέτρα που δεν διευκρινίζονται. Το ΔΝΤ αναφέρει ότι θα προτιμούσε «να επικεντρωθούν οι προσπάθειες σε άλλες πιο αποτελεσματικές φορολογικές παρεμβάσεις αλλά και στη στήριξη της οικονομίας, όπως στη μείωση της υψηλής φορολογικής επιβάρυνσης για την μισθοδοσία».
Κατεστημένα συμφέροντα βλέπει ο εκπρόσωπος της Ελλάδας στο ΔΝΤ Θάνος Κατσάμπας
Στην καθιερωμένη δήλωση του κ. Θάνος Κατσάμπας, Αναπληρωτής Εκτελεστικός Διευθυντής για την Ελλάδα κάνει αναφορά στις πολιτικές εξελίξεις. Επισημαίνει ότι μετά από 4 χρόνια μνημονίου «οι μεταρρυθμίσεις πηγαίνουν όλο και πιο βαθιά και αγγίζουν μεγάλα τμήματα της ελληνικής κοινωνίας, όχι μόνο της μακροοικονομικής πολιτικής, αλλά και της δημόσιας διοίκησης, της αγοράς εργασίας, της αγοράς του προϊόντος, συντάξεις και κοινωνικές παροχές, τη δικαιοσύνη, την εκπαίδευση και την υγεία».
Δηλώνει την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να «σπάσει το ταμπού ενάντια στις απολύσεις των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα». Επισημαίνεται το όφελος από το ΦΠΑ στην εστίαση «στην προσδοκία για μείωση τιμών στον κλάδο που θα συμβάλει επίσης στην ενίσχυση της ζήτησης σε άλλους τομείς, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου». Για τις τράπεζες αναφέρεται ότι οι ελληνικές αρχές είναι στο τελικό στάδιο για την ολοκλήρωση μιας συνολικής στρατηγικής του τραπεζικού τομέα.
Ο κος Κατσάμπας απαριθμεί και κινδύνους-προκλήσεις. «Παρά την πρόοδο στους διάφορους τομείς προαναφέρθηκε, παραμένουν σοβαρές προκλήσεις» αναφέρει:
• Υπερβάσεις δαπανών υγειονομικής περίθαλψης
• καθυστερήσεις στην έκδοση των λογαριασμών φόρου ακίνητης περιουσίας
• προς τα κάτω αναθεώρηση στην απόδοση ορισμένων μέτρων, κυρίως στον τομέα των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
* Επισημαίνει ότι μια απογοητευτική εξέλιξη υπήρξε η αργή πρόοδος στην πώληση δημόσιας περιουσίας και την αποδίδει «σε εξωγενείς παράγοντες». Επισημαίνει ότι μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ η κυβέρνηση εξετάζει μια σειρά άλλων πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση της υστέρησης των εσόδων, κυρίως με την επιτάχυνση κινήσεων, όπως τα περιφερειακά λιμάνια, και με την προώθηση της πώλησης των περιουσιακών στοιχείων που προηγουμένως δεν περιλαμβάνονταν στο πρόγραμμα
Για τη διαθεσιμότητα αναφέρει ότι «Οι εργαζόμενοι που τοποθετούνται σε κινητικότητα θα αξιολογηθούν στο πλαίσιο μιας κεντρικά οριζόμενης αξιολόγησης που θα διαμορφωθεί μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου». Με βάση αυτή θα αποφασιστεί «η διάθεσή τους σε νέες θέσεις ή αν θα τους ζητηθεί να φύγουν (exit) από τη δημόσια υπηρεσία».
Ειδική αναφορά γίνεται για τις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες και για το Ίδρυμα για την Ανάπτυξη το οποίο το ΔΝΤ θεωρεί ότι μπορεί να προκαλέσει πιέσεις από μη εξυπηρετούμενα δάνεια στο μέλλον.
Κλείνοντας αναφέρει και σε κινδύνους: «Οι αρχές αναγνωρίζουν πλήρως την ύπαρξη κινδύνων υλοποίησης όπως η πρόσφατη αποχώρηση από το Συνασπισμό του τρίτου κόμματος» και επισημαίνει ότι οι κίνδυνοι μπορεί να γίνουν «πιο σοβαροί όσο βαθαίνουν οι μεταρρυθμίσεις και γίνεται ισχυρότερη η αντίδραση από κατεστημένα συμφέροντα».
Κάνει λόγο για κινδύνους στις προοπτικές που σχετίζονται κυρίως με την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας, με μια αρνητική μεταστροφή της ψυχολογίας της αγοράς, με καθυστερήσεις στην υλοποίηση των πολύ φιλόδοξων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, και με τις αναιμικές πιστωτικές συνθήκες.
Ωστόσο, καταγράφει και σημαντικές προοπτικές ανόδου: μία ισχυρή εφαρμογή της πολιτικής μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της αβεβαιότητας και να οδηγήσει σε μια ταχύτερη αύξηση σε επενδυτικές δαπάνες, τόσο ξένων όσο και εγχώριων με θετικές επιπτώσεις στην οικονομική δραστηριότητα ειδικά αν επιταχυνθούν τα κονδύλια της ΕΕ.
πηγή:capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου